موج استار

چگونه سیستم صوتی ماشین خود را تنظیم کنیم؟ | راهنمای قدم به قدم

چگونه سیستم صوتی ماشین خود را تنظیم کنیم؟

سیستم صوتی برای تمامی ماشین‌ها امری واجب است و  سن و سال نمی‌شناسد  ولی برای جوانان اهمیت ویژه‌ای دارد. اگر روزانه تایم زیادی را درون ماشین هستید، اهمیت سیستم صوتی برای شما بیشتر است؛ زیرا با آن می‌توانید هزاران موسیقی دلخواه خود را گوش دهید اما بعضی از سیستم‌ها کیفیت خوبی ندارند و صدای دلخواه را به مخاطب ارائه نمی‌دهند. در این مقاله با ما همراه باشید تا در مورد تمامی این مسائل توضیح دهیم.

 

چگونه سیستم صوتی ماشین خود را تنظیم کنیم؟

تنظیم سیستم صوتی ماشین

اگر از صدای  سیستم صوتی خود راضی نیستید، می توانید به راحتی خودتان آن را تنظیم کنید. توجه به چند نکته مهم و حائز اهمیت، می تواند کمک کند تا از صدای ظبط ماشین لذت ببرید. هنگام رفتن به سفر، شنیدن یک موسیقی آرامش بخش به تمدید اعصاب شما کمک می کند. 

تنظیم فاز بلندگوها 

در ابتدا باید بلندگوها را بررسی کنید که درست نصب شده باشد و سپس فاز بلندگوها را بررسی کنید باید  موسیقی با باس سنگین پلی کنید و برای تنظیم کنترل سیستم به طور مداوم صدای بم را بیشتر کنید و اگر این اتفاق شکل نگرفت بلندگوی شما فاز نیست حالت‌های مثبت و منفی بلندگو را عوض کنید و باز تکرار کنیدو این کار را برای همه بلندگوهای عقب و جلو انجام دهید و از اتصال درست قطب‌های مثبت و منفی بلندگوها مطمئن شوید.

محل مناسب قرار گیری بلندگوها

وقتی نوبت به ایجاد یک تجربه صوتی عالی در ماشین شما می رسد، قرارگیری بلندگو نقش مهمی ایفا می کند. نحوه قرارگیری بلندگوها در سیستم صوتی ماشین  می تواند به طور قابل توجهی بر کیفیت صدا، وضوح و لذت کلی از موسیقی شما در جاده تأثیر بگذارد.
یکی از فاکتورهای کلیدی در تنظیم سیستم صوتی ماشین که باید در هنگام راه اندازی سیستم صوتی خودروی خود در نظر بگیرید، محل قرارگیری بلندگوها است.

بلندگوهای جلو و عقب باید به صورت استراتژیک قرار بگیرند تا از توزیع متعادل صدا در سرتاسر خودرو اطمینان حاصل شود. بلندگوهای جلو به طور معمول مسئول ارائه فرکانس های بالا و میان برد هستند، در حالی که بلندگوهای عقب فرکانس های پایین تر را کنترل می کنند.

بلندگوهای جلو معمولاً در درهای جلو یا داشبورد قرار می گیرند، زیرا این قسمت ها از نظر آکوستیک برای رساندن صدای واضح به راننده و سرنشین بهینه هستند. از سوی دیگر، بلندگوهای عقب اغلب در درهای عقب یا قفسه بسته قرار می گیرند تا جلوه صدای فراگیر را ارائه دهند و تجربه کلی صوتی را بهبود بخشند.

 قرارگیری صحیح بلندگو نه تنها کیفیت صدا را بهبود می بخشد، بلکه تضمین می کند که هر صندلی در خودرو تجربه شنیداری مطلوبی را دریافت می کند.

با قرار دادن بلندگوها به صورت استراتژیک، می توانید سیستم صتی ماشین خود را تنظیم کرده و یک محیط صوتی متعادل ایجاد کنید که لذت موسیقی مورد علاقه شما را در حین حرکت افزایش می دهد.

تنظیمات ساب ووفر و اکولایزر

تنظیم ساب ووفر و اکولایزر

برای اینکه صدا با شدت و کیفیت بهتری شنیده شود، بهتر است تنظیم ساب را به درستی انجام دهید. برای این کار، ابتدا

ساب ووفر را در محل مناسب بگذارید تا بتواند لرزش کند.

حجم صدای ساب ووفر خود را تنظیم کنید. در ابتدا به حداقل میزان ممکن رسانده و سپس مرحله به مرحله آن را افزایش دهید. این کار را ادامه دهید تا صدای بم مد نظرتان را بشنوید. 

فرکانس قطع را هم تنظیم کنید. به طوریکه صداهای بم فقط در کمترین فرکانس قابل شنیدن باشد.

در آخرین مرحله، نوبت به تنظیم ساب ووفرها می رسد. فازها تعیین می کنند که امواج صوتی ساب ووفر با امواج سایر بلندگوها همگام اند. 

اگر حس کردید صدای باس از عقب شنیده می‌شود آمپر ساب را کم کنید و اگر آمپر قابل تنظیم نبود ساب ووفر را حرکت دهید.

 

تنظیم سیستم صوتی ماشین

 

کلید phase آمپلی فایر

نقش این کلید در آمپلی فایر تغییر ورودی قطب‌های ساب است  که به آمپلی فایر وصل هستند.

کلید مستر روی آمپلی فایر

این کلید برای زمانی است که بخواهید دو آمپلی فایر را به همدیگر وصل کنید و هر دو یکسان و یک مدل باشند این کار را برای خودروهای مسابقه و نمایشی استفاده می‌کند ولی برای استفاده یک آمپلی فایر برای ماشین دکمه مستر را می‌زنید.

دلیل استفاده برعکس از ساب

وجود ساب درون باکس فضای داخل آن را اشغال می‌کند و لیتراژ جعبه را به هم دلیل بعدی جهت زیبایی وحالت نمایشی این کار را انجام می‌دهند.  

بیس بوست در آمپلی فایر

بیس بوست معنای تقویت کننده فرکانس‌ها و بیس است در مرحله اول توصیه می‌شود که از این تنظیمات استفاده نکنید و آن را روی صفر باقی بگذارید چون با استفاده نادرست ساب شما را به راحتی خراب می‌کند.  

 در بعضی از آمپلی فایرها ریموت کابلی درست شده است که در مواقع ضروری میزان بیس باست را بتوان افزایش داد و بعد از اتمام موزیک دوباره آن را به صفر برگردانید.

و سعی کنید از این بیس بوست استفاده نکنید زیرا عمر سیستم را کم می‌کند و به راحتی آن را خراب می‌کند.  

تنظیم گین آمپلی فایر

از آن برای سازگاری خروجی منبع صدا استفاده می‌شود راه‌های تنظیم کردن آن مالتی متر اسیلوسکوپ اما ساده‌ترین روش تنظیم آن روش شنیدنی است که ممکن است دقیق نباشد اما ساده‌تر است.

 برای این روش باید صدای ضبط را تا ۹۰ درصد باز کنید حالا گین را باز می‌کنید تا حدی که صدای آن خراب شود در این حالت کمی گین را می‌بندیم تا حدی که دوباره صدا کیفیت خود را پیدا کند و این بهترین موقعیت قرارگیری گین آمپلی فایر هست.

 

تنظیم گین آمپلی فایر

 

نتیجه‌گیری

امروزه استفاده از ضبط و سیستم صوتی، کاری روتین است و تمامی مردم از آن استفاده می‌کنند و بزرگ و کوچک هم ندارد همه مردم درون ماشین خود باندی برای گوش دادن به موزیک‌های مورد علاقه خود دارند. ولی هر باندی نسبت به سلیقه فرد در ماشین قرار دارد و بسیاری از جوانان از باندهای با بیس بالا و کیفیت بالا استفاده می‌کنند و از باند فابریک ماشین کمتر استفاده می‌کنند و اضافه بر باند از آمپلی فایر و همچنین دیگر ترکیباتی که باعث افزایش و کیفیت صدا شود را به کار می‌برند. برای لذت بردن از موسیقی دلخواه باید صدای ضبط ماشین را به حالت دلخواه خود تنظیم کرد و همگام سازی شکل گیرد که باعث افزایش کیفیت صدا می‌شود. وقتی اکولایزر را تنظیم کنید موسیقی را می‌توانید صاف و روان بشنوید. این موضوع باعث می‌شود که هر فرد از رانندگی خود لذت ببرد و یا حتی در مسافرت مهم‌ترین عامل شنیدن موسیقی است که حس و حال هر فرد را بهتر می‌کند و باعث می‌شود بیشتر از سفر خود لذت ببرند.

و اگر قصد خرید هر کدام از این وسایل را دارید پیشنهاد ما به شما مجموعه موج افزار است که همیشه در کیفیت  حرف اول را می‌زنند. برای کسب اطلاعات بیشتر و آموزش و خرید کالاهای صوتی و تصویری مثل ضبط مانیتور ساب و غیره. با مشاوران ما در ارتباط باشید تا به شما برای خریدی مناسب راهنمایی کنند.

نظر خود را برای ما ارسال نمایید